Az irodalom filmen
I. Irodalom és film kapcsolata
„A nyelv megnevez, a film megmutat.” /Balázs Béla/
Ø Az irodalom a szó művészete.
Ø A film a kép művészete. A hang is ott van, de elsősorban vizuális.
Ø Irodalmi adaptáció: egy regényt/novellát annak szelleméhez hűen, kelt életre a rendező, de saját elképzelése, értelmezése szerint.
Ø A nyelv fogalmakkal dolgozik, míg a film számára kötelező megmutatni a dolgokat a maguk egyszeri valóságában.
Ø A történetmesélés felépítése hasonló mindkét műv. ágban. Klasszikus történetmesélés: egy egyensúlyi helyzetből indulunk ki, később az egyensúly felborul (konfliktus). A hősök megpróbálják az egyensúlyt visszaállítani (próbatételek) végére új egyensúly alakul ki (megoldás).
Ø Alapvető különbség a megformálásban van. Eltér a két műv. ágban. A film sokkal inkább ragaszkodik a valósághoz. A kötött időkeret és a folyamatos előadásmód kényszere meghatározó a filmforma kialakításában: rövidít, kihagy/összevon jeleneteket, képsora pergőbb, gyorsabb sűrűbb, a párbeszédek is megváltozhatnak. Eszköztára sokkal szerteágazóbb (plánok, fények, színek hanghatások). Egy-egy képben sokkal többet tud kifejezni. Viszont a cselekvések okait, következményeit a film csak sejtetni tudja, míg az irodalom képes megnevezni azt. A filmet megszakítás nélkül nézzük. Az irodalmat elhúzhatjuk hetekre is, szakaszosan olvashatjuk.
II. Édes Anna
Fontos jelenetek:
Ø 1. jelenet:
· „Halottakért való imádság.” Nincs benne a filmben.
· Kun Béla elrepülàkimarad.
· Pletykaként jelenik meg, jellege megmarad. Röviden tájékoztat róla a film.
Ø 2. jelenet:
· Nem úgy kezdődik, mint a regény. Kimegyünk az utcára, bemutatja a környéket, az időt kiírja. Ficsor elkezdi szerelni a csengőt. Nem beszél közben, pedig a műben bőbeszédű!
Ø Piskótás jelenet:
· Regény: Beviszi, megkínálják, nem kér, kimegy, utána kezdenek beszélni róla.
· Film: Meghallja, hogy róla folyik a szó, kihallgatja a beszélgetést, utána megy be, megkínálják, drámaiabb az elutasításàa megaláztatást utasítja el. Visszamegy a konyhába, a csirkevérben vergődikèAnna vergődését szimbolizálja élet és halál között.
Ø Utolsó jelenet:
· Mű: Szabályos tárgyalás, eskü alatt mondja ki a magiszter az ítéletet, súlya van a szavának.
· Film: Nincs tárgyalás, a magiszter az újságírónak ad riportot, nincs súlya a szavának.
· A film befejezése drámaiabb, végigvonul egy mélabús, komor dallam.
· Mű: vidám táncképekkel zárul.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.