Arany János balladái
Élete:
Ø 1817-ben született Nagyszalontán.
Ø 1833-tól a Debrecenben tanul, itt ismerkedik meg a romantikával.
Ø Vándorszínésznek áll, majd Nagyszalontán lesz jegyző.
Ø 1840-ben feleségül veszi Ercsey Juliannát.
Ø Az elveszett alkotmány (1845) és a Toldi (1846) hozza meg számára a sikert, utóbbi Petőfi barátságát is. Mindkettőt a Kisfaludy Társaság pályázatára küldi be, aminek később az elnöke lesz.
Ø 1870-től a MTA főtitkára.
Ø Több folyóiratot is indít, pl.: Koszorú, Szépirodalmi Figyelő
Ø 1882-ben hal meg.
Ø Lírikus volt, de pályáját epikusként kezdte.
· Epikus művei: Toldi trilógia, Nagyidai cigányok
· Lírai művei: Letészem a lantot, Ősszel, Kertben
A balladaköltő:
Ø Ballada: Mindhárom műnem sajátosságait tartalmazza. Lírai: verses forma. Epikus: történetet mond el. Drámai: párbeszédes, tragikus végkifejlet. „Őstojás, amiből az epika a líra és a dráma kinőtt.” /Goethe/
Ø A magyar műballadát ő emeli világirodalmi szintre. Példának a székely és skót balladákat vette.
Ø Csoportosítás: többféleképpen lehet
· 2 korszak:
1) Nagykőrösi balladák pl.: A walesi bárdok, Zách Klára
2) Őszikék pl.: Tengeri-hántás, Híd-avatás
· Népi balladák, pl.: Ágnes asszony, Vörös Rébék
· Drámai balladák, pl.: Tetemre hívás, V. László
· Históriás énekeken alapulók, pl.: Szondi két apródja
· Szerkezetük szerint:
a) egyszólamú, lineáris (vonalszerűen előrehaladó); pl.: Zách Klára
b) többszólamú, lineáris; pl.: Szondi két apródja
c) egyszólamú, kör-körösen haladó; pl.: Ágnes asszony
Nagykőrösi balladák:
Ø 1853 és ’60 között írja őket.
Ø Ágnes asszony: 1853-ban keletkezik, népballada. Látott és hallott ilyen mondákat, ezek alapján írta meg. Lélektani ballada, bűn és bűnhődés motívuma jelenik meg. Részletes lélekrajzot készít. 26 versszakos, kör-körös szerkezetű, minden vszk. végén refrén (tragikum fokozása). A párbeszédek többségben vannak a leíró részekhez képest.
· Cím: a főszereplő neve, róla fogunk olvasni
· Szerkezete: helyszínek alapján tagolható.
1) 1-4. vszk.: patak partja, a gyilkosságot csak sejteni lehet (balladai homály), lepedőjét akarja tisztára mosni (lelkiismeret és lélek jelképe) [néhány óra telik el]
2) 5-19. vszk.: börtönàbíróság, az események egy része a lélekben játszódik le, megőrülés folyamatát írja le, megőrülne – feltételes mód, megbomlott – többjelentésű szó. A bírák is látják az őrület jeleit, először hangzik el, hogy gyilkosság történt, az ítéletből csak azt érti meg, hogy nem mehet haza többé. A félbehagyott mosásról beszél, néma szavazással döntenek a sorsáról, hazaengedik, büntetése az őrület. [börtön: néhány nap, tárgyalás: rövid idő]
3) 20-26. vszk.: újra a pataknál, a lelkiismeretét tisztítja.
Ø Szondi két apródja: 1856-ban írja. Kétszólamú ballada, két szálon futó cselekmény. „A hűség és hősiesség balladája.” /Gyulai Pál/ Történelmi témájú, Drégel várának ostromát énekli meg a két apród, a mű a hazához való hűség példázata. Zaklatott menetű, váltakozó ritmusú.
1) 1-2. vszk.: 3 helyszín, az első kettő fent: a várrom (önfeláldozás jelképe), szemben Szondi sírja. Hármas jelzőhalmozással (nyájas, szép, zöld) a hős felmagasztalásának nyugalmát mutatja. A harmadik helyszín „a völgyben alant” a győztesek alantas diadalát szimbolizálja.
· Ettől kezdve párbeszédes forma.
2) 3-4. vszk.: Ali és szolgája. Ali azt akarja, hogy a két apród az ő diadalát zengje (*hasonló jelenet van A walesi bárdokban is). Az ellentét kegyetlen tette és beszédmodora között csak ellenszenvesebbé teszi. Török szavak felhasználásával Arany még hitelesebbé kívánja tenni.
· Ekkor kezdődik az apródok és a török szolga ’párbeszéde’, ami valójában két párhuzamos monológ, bár az egyes részek felfoghatók közvetett válaszként.
· Az apródok a múltról, Szondi dicsőségéről, a szolga jelenről és Aliról beszél. Az apródok históriás énekét nem az elejétől halljuk, ezt jelzi az 5. strófa elején a három pont. Az ének a páratlan, a török szolga a páros versszakokban szólal meg. A török közbevágásai miatt a históriás ének jelenetekre tagolódik (Márton pap követségeàSzondi válaszaàAli ostromparancsaàSzondi felkészüléseàgondoskodás az apródokrólàSzondi vitézségeàSzondi halála)
· Az apródok éneke megidézi a múltat, jelenvalóvá teszi azt. jellemzője az archaikus nyelvhasználat.
· A török követ csábítàfigyelmeztetàfenyeget. Feszültségkeltés és fenntartás. Erősen metaforizált, jelzőkkel dúsított beszédmodor jellemzi.
· A külső világ és az apródok világa egészen más, ezért nincs lehetőség a párbeszédre sem. ’Míg ők gyászukat éneklik meg, a törökök győzelmi ünnepet ülnek.
Őszikék:
Ø 1856-ban kap Gyulai Páltól egy ’kapcsos könyvet’(emlékkönyv), ebbe kezdi el írni őket, 1877 nyarán, a Margit-szigeten.
Ø Nem a nyilvánosságnak szánja, mert ’nem feleltek meg’ a kor irodalmi követelményeinek, inkább befelé fordul.
Ø Tengeri-hántás: 1877-ben íródott.
· Szereplői halállal, ill. tébollyal tetézett öngyilkossággal bűnhődnek. Tuba Ferkó elhagyja megesett szeretőjét, Dalos Esztit, aki öngyilkos lesz. Ferkó hazatérte után lelkifurdalása van, nem találja a helyét, holdkórossá lesz és lezuhan a templomtoronyról.
· Többszólamú, 1. és utolsó vszk. keretet alkot. A tengeri-hántás elbeszélésébe iktatódik be a fiatalok története, amit valószínűleg egy idősebb ember mesél el. Az utolsó előtti sorok rímtelen kiszólások, amik szimbolikus kapcsolatba hozhatók a mesével, az utolsó vszk-ban a múlt következménye válik jelenné: a halott szerelmesek muzsikája.
Lezárás: Arany számára a ballada kiutat menekvést jelentett.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.