Nesze, itt van, örülj!

Kidolgozott középszintű nyelvtan és irodalom tételek, 2009 májusára a 12.b számára. :D

Linkblog

2009.02.15. 15:36 Assa$s!n

Életmüvek: Arany János balladái

Arany János balladái

Élete:

Ø  1817-ben született Nagyszalontán.

Ø  1833-tól a Debrecenben tanul, itt ismerkedik meg a romantikával.

Ø  Vándorszínésznek áll, majd Nagyszalontán lesz jegyző.

Ø  1840-ben feleségül veszi Ercsey Juliannát.

Ø  Az elveszett alkotmány (1845) és a Toldi (1846) hozza meg számára a sikert, utóbbi Petőfi barátságát is. Mindkettőt a Kisfaludy Társaság pályázatára küldi be, aminek később az elnöke lesz.

Ø  1870-től a MTA főtitkára.

Ø  Több folyóiratot is indít, pl.: Koszorú, Szépirodalmi Figyelő

Ø  1882-ben hal meg.

Ø  Lírikus volt, de pályáját epikusként kezdte.

·         Epikus művei: Toldi trilógia, Nagyidai cigányok

·         Lírai művei: Letészem a lantot, Ősszel, Kertben

A balladaköltő:

Ø  Ballada: Mindhárom műnem sajátosságait tartalmazza. Lírai: verses forma. Epikus: történetet mond el. Drámai: párbeszédes, tragikus végkifejlet. „Őstojás, amiből az epika a líra és a dráma kinőtt.” /Goethe/

Ø  A magyar műballadát ő emeli világirodalmi szintre. Példának a székely és skót balladákat vette.

Ø  Csoportosítás: többféleképpen lehet

·         2 korszak:

1)      Nagykőrösi balladák pl.: A walesi bárdok, Zách Klára

2)      Őszikék pl.: Tengeri-hántás, Híd-avatás

·         Népi balladák, pl.: Ágnes asszony, Vörös Rébék

·         Drámai balladák, pl.: Tetemre hívás, V. László

·         Históriás énekeken alapulók, pl.: Szondi két apródja

·         Szerkezetük szerint:

a)      egyszólamú, lineáris (vonalszerűen előrehaladó); pl.: Zách Klára

b)      többszólamú, lineáris; pl.: Szondi két apródja

c)       egyszólamú, kör-körösen haladó; pl.: Ágnes asszony

Nagykőrösi balladák:

Ø  1853 és ’60 között írja őket.

Ø  Ágnes asszony: 1853-ban keletkezik, népballada. Látott és hallott ilyen mondákat, ezek alapján írta meg. Lélektani ballada, bűn és bűnhődés motívuma jelenik meg. Részletes lélekrajzot készít. 26 versszakos, kör-körös szerkezetű, minden vszk. végén refrén (tragikum fokozása). A párbeszédek többségben vannak a leíró részekhez képest.

·         Cím: a főszereplő neve, róla fogunk olvasni

·         Szerkezete: helyszínek alapján tagolható.

1)     1-4. vszk.: patak partja, a gyilkosságot csak sejteni lehet (balladai homály), lepedőjét akarja tisztára mosni (lelkiismeret és lélek jelképe) [néhány óra telik el]

2)     5-19. vszk.: börtönàbíróság, az események egy része a lélekben játszódik le, megőrülés folyamatát írja le, megőrülne – feltételes mód, megbomlott – többjelentésű szó. A bírák is látják az őrület jeleit, először hangzik el, hogy gyilkosság történt, az ítéletből csak azt érti meg, hogy nem mehet haza többé. A félbehagyott mosásról beszél, néma szavazással döntenek a sorsáról, hazaengedik, büntetése az őrület. [börtön: néhány nap, tárgyalás: rövid idő]

3)     20-26. vszk.: újra a pataknál, a lelkiismeretét tisztítja.

Ø  Szondi két apródja: 1856-ban írja. Kétszólamú ballada, két szálon futó cselekmény. „A hűség és hősiesség balladája.” /Gyulai Pál/ Történelmi témájú, Drégel várának ostromát énekli meg a két apród, a mű a hazához való hűség példázata. Zaklatott menetű, váltakozó ritmusú.

1)     1-2. vszk.: 3 helyszín, az első kettő fent: a várrom (önfeláldozás jelképe), szemben Szondi sírja. Hármas jelzőhalmozással (nyájas, szép, zöld) a hős felmagasztalásának nyugalmát mutatja. A harmadik helyszín „a völgyben alant” a győztesek alantas diadalát szimbolizálja.

·         Ettől kezdve párbeszédes forma.

2)     3-4. vszk.: Ali és szolgája. Ali azt akarja, hogy a két apród az ő diadalát zengje (*hasonló jelenet van A walesi bárdokban is). Az ellentét kegyetlen tette és beszédmodora között csak ellenszenvesebbé teszi. Török szavak felhasználásával Arany még hitelesebbé kívánja tenni.

·         Ekkor kezdődik az apródok és a török szolga ’párbeszéde’, ami valójában két párhuzamos monológ, bár az egyes részek felfoghatók közvetett válaszként.

·         Az apródok a múltról, Szondi dicsőségéről, a szolga jelenről és Aliról beszél. Az apródok históriás énekét nem az elejétől halljuk, ezt jelzi az 5. strófa elején a három pont. Az ének a páratlan, a török szolga a páros versszakokban szólal meg. A török közbevágásai miatt a históriás ének jelenetekre tagolódik (Márton pap követségeàSzondi válaszaàAli ostromparancsaàSzondi felkészüléseàgondoskodás az apródokrólàSzondi vitézségeàSzondi halála)

·         Az apródok éneke megidézi a múltat, jelenvalóvá teszi azt. jellemzője az archaikus nyelvhasználat.

·         A török követ csábítàfigyelmeztetàfenyeget. Feszültségkeltés és fenntartás. Erősen metaforizált, jelzőkkel dúsított beszédmodor jellemzi.

·         A külső világ és az apródok világa egészen más, ezért nincs lehetőség a párbeszédre sem. ’Míg ők gyászukat éneklik meg, a törökök győzelmi ünnepet ülnek.

Őszikék:

Ø  1856-ban kap Gyulai Páltól egy ’kapcsos könyvet’(emlékkönyv), ebbe kezdi el írni őket, 1877 nyarán, a Margit-szigeten.

Ø  Nem a nyilvánosságnak szánja, mert ’nem feleltek meg’ a kor irodalmi követelményeinek, inkább befelé fordul.

Ø  Tengeri-hántás: 1877-ben íródott.

·         Szereplői halállal, ill. tébollyal tetézett öngyilkossággal bűnhődnek. Tuba Ferkó elhagyja megesett szeretőjét, Dalos Esztit, aki öngyilkos lesz. Ferkó hazatérte után lelkifurdalása van, nem találja a helyét, holdkórossá lesz és lezuhan a templomtoronyról.

·         Többszólamú, 1. és utolsó vszk. keretet alkot. A tengeri-hántás elbeszélésébe iktatódik be a fiatalok története, amit valószínűleg egy idősebb ember mesél el. Az utolsó előtti sorok rímtelen kiszólások, amik szimbolikus kapcsolatba hozhatók a mesével, az utolsó vszk-ban a múlt következménye válik jelenné: a halott szerelmesek muzsikája.

Lezárás: Arany számára a ballada kiutat menekvést jelentett.

 

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom arany jános 2009 érettségi középszint tétel kidolgozott tétel arany jános balladái életművek


A bejegyzés trackback címe:

https://nesze-nesze.blog.hu/api/trackback/id/tr28944572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása