A görög dráma
A dráma: A líra és az epika mellett az irodalom 3. alapformája, műneme. Sorsfordulatot bemutató műfaj. Cselekményt, eseménysort, emberek közötti összeütközéseket, konfliktust mutat be. Saját koruk kérdéseire keresik a választ. A cselekmény jelen időben, előttünk bontakozik ki. A hősöket szavaik és tetteik együttesen jellemzik. Tragédia: tragikus kimenetelű konfliktust ábrázol.
Görög dráma:
Ø Kialakulása: vallásos szertartásokhoz, elsősorban Dionüszosz (bor és mámor istene) ünnepeihez kapcsolódtak. I. e. VI-V. századra volt jellemző, fénykora az V. század.
Ø Témái: Dionüszosz élete, később a trójai, mükénéi és a thébai mondakör.
Ø Színház: domboldalba vájva, 20-30 ezer férőhelyes, jó akusztika, egész napos előadások, a szegények nézőpénzt kaptak, csak férfi színészek, álarcokban.
1) 50 ifjú kardalokat énekel az istenekről, karvezető kiválik és ő mond el 1-1 történetet.
2) Theszpisz nevéhez fűződik az első színész kiléptetése.
3) Aiszkhülosz: 2-3 színész.
4) Szophoklész: 3 színész + díszlet.
Ø Drámai versenyek
Ø Szerkezete:
1) Prologosz: Főhős monológja/két színész dialógusa .
2) Paradosz: kar bevonulása, első kardal; későbbi dalok álló-dalok (sztaiszmon).
3) Epeiszodion: párbeszédes rész.
4) Exodosz: végkifejlet, befejezés.
5) Exodikon: kar elvonulása.
szereplő-kar lírai dialógusa a panaszdal (kommosz)
Szophoklész: Antigoné
I. Expozíció:
· Vázolja a kiinduló pontot (helyszín, szereplők, helyzet)
· Az emberi törvény szembekerül az istenivel.
· Kreon nem engedi eltemetni Polüneikészt – a halottakat el kell temetni
· Antigoné – drámai jellem
Iszméné – nem drámai jellem (Antigoné testvére)
· A kar első éneke győzelmi ének, amely zárja az expozíciót.
II. Bonyodalom:
· Kiderül, hogy valaki megszegte a törvényt, Kreón azt gondolja, hogy csak férfi tehette.
· Az őr habozása – késleltetés
III. Konfliktus:
· Kiderül, hogy Antigoné tette.
· Antigoné vállalja tettét (Antigoné Kreón fiának a menyasszonya)
· Antigoné az isteni törvényekre hivatkozik, Kreón önérzetét sérti, hogy egy nő száll szembe vele.
IV. Késleltetés:
· Haimón védőbeszéde Antigonéért. Kreón nem hallgat rá, mert ő az idősebb.
· Teiresziasz (vak jós) jóslata: Kreón ne zsarnokoskodjon, szembesíti a hibáival.
· Panaszdallal zárul, Antigoné fél a haláltól.
V. Végkifejlet:
· A jóslatok sorban valóra válnak.
· Fia halálát is jósolták, megszületik a döntés: el kell engedni Antigonét de ekkor már késő.
· Antigoné elbukik a drámai küzdelemben.
· Hírnök jön: meghalt Antigoné, Haimón és Haimón anyja, Eurüdiké.
· Kreón büntetése az erkölcsi összeomlás.
· Exodikonnal zárul a dráma, levonja az erkölcsi tanulságot.
Drámai jellemek:
Ø Antigoné: Az isteni törvény megtestesítője, már-már férfiasan határozott jellem.
Ø Kreón: Az emberi/királyi törvény megtestesítője, meg akarja félemlíteni az emberekt, zsarnokoskodik.
Ø Iszméné: Antigoné testvére, félénkebb.
Ø Haimón: Antigoné szerelme, szembeszáll az apjával, Kreónnal, védi Antigonét. Ő is öngyilkos lett.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.