Csokonai Vitéz Mihály, a felvilágosodás költője
Felvilágosodás: A felvilágosodás elég változatos képet mutat Európa szerte. Ez a sokféleség a különböző történelmi-társadalmi helyzetekkel magyarázható. Magyarországon a megkésettség és a polgárosodás hiánya miatt, csak a 18. század utolsó harmadában jelent meg. Kezdetét 1772-től számítjuk, mikor megjelent nyomtatásban Bessenyei György Ágis tragédiája c. műve. A polgárság hiánya miatt elsősorban a főúri réteg, valamint a közép- és kisnemesség volt fogékony. Nálunk elsősorban az elmaradottság leküzdését és a magyar nyelv pallérozását, művelését tűzte ki céljául az eszme. Az új eszmék terjedését segítette, hogy Mária Terézia 1760-ban magyar nemzeti testőrséget állított fel Bécsben, ahol a vidéki nemesifjak is tanulhattak. Eleven, pezsgő irodalmi élet bontakozott ki. Folyóiratok jelennek meg. A felvilágosodás két ágra szakadt, a klasszicizmusra (Bessenyei György, Kazinczy Ferenc) és a szentimentalizmusra (Batsányi János, Dayka Gábor). Egyesek a népi hagyományokat igyekeztek fenntartani(Orczy Lőrinc). A stílusirányzatok tarkasága jellemző a felvilágosodás legnagyobb költőjére, Csokonai Vitéz Mihály művészetére.
Élete:
Ø Debrecenben 1773. november 17-én született
Ø édesapja korán meghalt, édesanyja kosztos diákok tartásával biztosította a megélhetést (apja sok adósságot hagyott rájuk)
Ø Debrecenben nevelkedet
Ø 1780-tól kollégiumba tanult.
Ø Kazinczyval levelezett
Ø Kizárták a kollégiumból -> Pestre ment.
Ø Sárospatakon jogot tanult.
Ø Egyszemélyes verses hetilapot indított.
Ø Komáromba jött és megismerkedett Vajda Juliannával (Lilla), akit feleségül akart venni – ezért állást keresett, ezalatt azonban hozzáadták máshoz.
Ø Helyettesítő tanár a csurgói gimnáziumban, amikor innen mennie kellett visszatért Debrecenbe.
Ø Nyomor, tüdőbaj.
Ø 1805. január 28-án meghal.
Ø Barátai cimbalomnak hívták – többhúrú hangszer -> Csokonai is sokkszínben alkotott.
Az estve:
Ø Debrecenbe iskolai feladat: pictura -> kép (leírás)
sententia -> bölcselet (egy témáról)
Ø Pictura és sententia is megtalálható benne
Ø Picturával indul – este leírása
Ø Sententia – társadalom visszáságairól (rousseau-i gondolat)
Ø Pictura:
· érzékszerveinkre hat à szem
· nyugodt, kellemes, csendes az este
· hanghatások
· tapintásra, szaglásra hat
· vidám melankólia – oximoron
Ø Sententis:
· llentétben van a picturával
· mindenki elve jónak születik, a társadalom rontja el
· magántulajdon megjelenése.
· rousseau-i gondolatot fejti ki
· negatív festés à úgy mutatja be a jelent, hogy valójában a múltról beszél, bemutatja mi az, ami a jelenben a társadalmat rontja.
· szembeállítja a jelent a múlttal
Ø Lezárás:
· visszatér a természethez
· a természet dicsérete
Rokokó:
Ø barokk kései változata
Ø francia rocaille – kagyló szóból
Ø miniatűrformák kedvelése
Ø erőteljes zeneiség, szimultán ritmus
Ø témája: szerelem, erotika
Ø virágmotívum kedvelése
Ø báj, finomság, könnyedség
Tartózkodó kérelem:
Ø rokokó
Ø műfaja dal
Ø ütemhangsúlyos és időmértékes verselés => szimultán ritmus
Ø mitológiai utalás (ambrózia: az istenek ették)
Ø virág à metafora, hölgyre utal
Ø keresztrím: abab
Ø tisztarímeket alkalmaz
A Reményhez:
Ø műfaja óda és a dal között van
Ø keresztrím
Ø időmértékes verselés (trocheikus lejtés)
Ø 6 és 5 szótagos sorok
Ø tisztarím
Ø az első két és a második két versszak között ellentét van
Ø első és utolsó versszak keretbe foglalja a verset
1. szerkezet:
Ø 1. versszak:
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.