Juhász Gyula szerelmi költészete
Élete:
Ø 1883. április 4-én születetett Szegeden. Már diákként is búskomorságra hajló, labilis idegzetű, magányos lélek volt.
Ø Szegeden végzi a középiskolát, 1902-ben érettségizett.
Ø A budapesti egyetemre megy, tanárnak készül, magyar-latin szakon tanult Babitscsal és Kosztolányival együtt.
Ø 1907-ben megjelenik első verseskötete Juhász Gyula versei címmel.
Ø Nagyváradra kerül, itt ismerkedik meg Sárvári Anna színésznővel, beleszeret, de a nő válaszra sem méltatja.
Ø 1914-ben megismerkedik Eörsi Júliával (írói név), az első nővel, aki viszonozza a szerelmét.
Ø Élete utolsó 3 évében már nem is ír.
Ø 1937. április 6-án öngyilkos lett (gyógyszermérgezés)
Lírája:
Ø Lírája alaphangulata bánatos, mélabús. „A magyar bánat és az emberi részvét költője vagyok.”
Ø Elsősorban impresszionista, Szeged költője.
Ø Kedvelt versformája a Petrarcai szonett-->klasszicizmus.
Szerelmi költészete:
Ø Költészetének jelentős részét az Anna-versek teszik ki (kb. 70 költemény). Egész életében magában hordja ezt a szerelmet. Élményi alapja nem volt, csak az emlékeiben élő Anna, a halhatatlan Múzsa jelenik meg műveiben.
Ø Nem ad neki költői nevet, ha megnevezi, Annának szólítja.
Ø Anna képe az idő múlásával egyre távolabb került a valóságtól, egyre inkább idealizálódott, míg végül az eszményi nő szimbólumává, csaknem istenné vált a számára.
Ø Az idő múlásával Anna az elérhetetlen, megközelíthetetlen boldogság jelképe.
Ø Milyen volt…, Anna örök, Annára gondolok, Áldott bánat, Annáról utolszor.
Milyen volt…
· Szakolcán írja.
· 1912-ben jelent meg, A Hét c. lapban.
· Műfaja: elégia
· A szerelem elmúlásának fájó érzése szövi át. Nem szerelmi vallomás, csupán az emlékei között kutat.
Ø Cím: az emlékezésre utalhat
Ø Szerkezete:
· Anaforás szerkezetű, költői képekben gazdag. Rímelése keresztrímes. Verselése ütemhangsúlyos.
· Mind a 3 versszak azonos felépítésű. Az első sorokban megjelenő „Milyen volt…” kérdésre, azonnal meg is kapjuk - a némi önváddal is átitatott – választ: „nem tudom már.” A de kötőszó után azonban mindannyiszor emlékképek felidézésével bizonyítja saját magának, hogy igenis emlékszik még a szeretett nőre. 3 évszak impresszióit társítja Annához, párhuzamot von Anna és a táj szépsége között. A természeti és szerelmi képek kölcsönösen erősítik egymást. A feledés elleni tiltakozás azonban elgyengül a mű végére. Míg az első strófában még határozottan „újra érzi” őt, a másodikban már csak visszaréved, az utolsó szakaszban lévő „úgy érzem” pedig bizonytalanságot sejtet és a soha vissza nem térő tavasz azt sugallja, hogy az érzés teljes reménytelenségbe csap át.
Anna örök
· 1926-ban írja, kései versek közül való.
· Műfaja: ima
Ø Cím: megjelöli a címzettet és utal rá, hogy emléke múlhatatlan
Ø Szerkezete:
· 3 db 6 soros, többszörösen összetett mondatból áll. Zárt kompozíció.
· 3 idősík, rímtelen sorok, időmértékes verselésű.
1) Az első 6 sorban a múlt uralkodik, a lírai én a régi emlékek elmosódását hangsúlyozza, s látszólagos nyugalommal veszi számba Anna szépségeit.
2) A következő szakasz a jelenre vonatkozik. Közömbösséget próbál mutatni a múlt iránt. S mikor már majdnem elhinné a „Ne hidd” kezdetű tagmondat felborítja ezt, és ugyanúgy zárul, ahogy kezdődött (anaforás), ezzel is erősítve, hogy a nyugalom csak látszólagos.
3) Az utolsó szakaszban már semmi jele az eddigi, látszólagos nyugalomnak. A jövő idejű igék (élsz, uralkodol) és a határozók halmozása a múlt végleges győzelmét sugallják,. A verset záró imaforma Annát isteni magasságba emeli.
Profán litánia
· 1912-ben írja.
· Műfaja: ima (?)
Ø Cím: ellentét, profán: világi, nem vallási; litánia: vallásos ének/beszéd.
Ø Szerkezete:
· Első 3 vszk. anaforás szerkezet.
· Félrímesèvontatott előadásmód, zaklatottság
· nominális ábrázolásmód: kevés ige, sok melléknév
· Az első 3 strófában leírja Annát, milyennek emlékszik rá.
· 4. vszk.: személyes hangnem; rabszolga-úrnő alá-fölérendeltség, alávetné magát az akaratának.
· fokozás: aranyházàpalotaàédeni kertàmennyország
· utolsó versszak: kulcsszó: örök.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.